Jak sprawdzić jaką mam skrzynię biegów?

Na przestrzeni lat Audi wypuściło wiele części samochodowych wysokiej jakości. Marka może pochwalić się szeroką gamą skrzyni biegów, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie. Niezależnie od tego, czy lubisz zmieniać biegi ręcznie, czy wolisz wygodę i płynną jazdę którą zawdzięczamy automatycznej skrzyni biegów, znajdziesz skrzynię biegów dopasowaną do swoich potrzeb.

Do wyboru jest szeroka gama skrzyni biegów, począwszy od płynnej, wieloelektronicznej automatycznej skrzyni biegów S-tronic, a skończywszy na tradycyjnej skrzyni manualnej. Niezależnie od tego, czego szukasz, pomożemy Ci ustalić jaką masz skrzynię biegów w twoim Audi.

Audi można zarzucić używanie niezbyt wygodnych terminów marketingowych, które opisują technologie znane w pozostałych markach pod inną popularną nazwą. Terminologia Audi prezentuje się następująco:

S-Tronic czyli DSG

jaka mam skrzynie audi stronic

S-Tronic jest łatwy do rozpoznania podczas jazdy – to najbardziej popularna konstrukcja dwusprzęgłowa. Zmiana biegów daje wrażenie idealnie wyważonej precyzji – zmiany są natychmiastowe, a obroty dokładnie dopasowują się do prędkości i nie ma miejsca na wysmuklenia. Znajdziemy ją wyłącznie w samochodach Audi, w których producent zamontował silnik wzdłużnie i posiadają stały napęd quattro.

Multi-tronic czyli CVT

jaka mam skrzynie audi multitronic

Multi-tronic to przeciwieństwo, kompletny brak związku między prędkością a obrotami silnika, obroty będą zmieniać się w większości zakresu zegara bez większego wpływu na prędkość. Skrzynia ta nie była stosowana dla pojazdów z napędem 4×4 (quattro), a jedynie w wersjach przednionapędowych. Zmiany biegów są niezbyt wyczuwalne, kierujący może mieć uczucie podobne do „ślizgania się sprzęgła”.

Przekładnie te w przeciwieństwie do większości pozostałych, zamiast metalowych kół zębatych używają pasów klinowych. Pozwala to na płynną zmianę biegów z wieloma zakresami przełożeń i ułatwia pracę silnika przy maksymalnej prędkości obrotowe.

To rozwiązanie umożliwia pracę silnika z maksymalną wydajnością przy płynnym przyspieszaniu. Jest to korzystne z punktu widzenia oszczędności paliwa, a naprawy i konserwacja nie są drogie, jednak awarie nie należą do najrzadszych. Poza tym silnik wytwarza dużo hałasu przy przyspieszaniu i pod obciążeniem.

Tiptronic czyli Standard Auto

jaka mam skrzynie audi tiptronic

Tiptronic jest gdzieś pomiędzy, został zamontowany głównie w silnikach o wysokim momencie obrotowym na przykład 3.0 TDi. Zakładano go tam gdzie gdzie Multi-Tronic mógł nie wytrzymać momentu obrotowego.

Ten typ działa podobnie jak manualna skrzynia biegów. Różni się ona jednak od manualnej tym, że zamiast pedału sprzęgła używa przemiennika momentu obrotowego, ma możliwość automatycznej zmiany biegów i nie pozwala kierowcy na pełną kontrolę nad biegami.

Wyjątkowość tego urządzenia polega na tym, że ma ono możliwość obejścia trybu automatycznego. Oznacza to, że możesz jeździć swoim samochodem jak z przekładnią automatyczną, wraz z możliwością przełączenia się na tryb ręczny w razie potrzeby, np. podczas wchodzenia na górę lub zjeżdżania w dół po stromej drodze.

Samochody korzystające z tego urządzenia mają wbudowaną funkcję bezpieczeństwa, dzięki czemu każdy błąd kierowcy nie powoduje uszkodzenia skrzyni biegów.